Website optimalisatie voor Google PageSpeed Insights

Website optimalisatie voor Google PageSpeed Insights

Voordat we aan ons avontuur begonnen met het optimaliseren van de website van een klant keken we eerst naar de huidige score die Google de website van onze klant gaf. Hier bleek dat de score erg slecht was en dat zette ons aan om in actie te komen voor de klant. De scores voor de optimalisatie vind je hieronder. Aan het eind van dit blog artikel laten wij het resultaat zien van de optimalisatie.

 

Het is geen verrassing meer dat Google één van de hofleveranciers is van de bezoekers op je website. Juist daarom is het belangrijk om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Een factor die bepaalt hoe hoog je komt te staan in de snelheid van je website. Hoe sneller je website is des te meer punten je van Google krijgt en dus hoger komt in de zoekresultaten. Om de snelheid van je website te meten heeft Google een hulpmiddel in het leven geroepen met de naam PageSpeed Insights. Met deze tool kun je de snelheid van je website testen en krijg je voor zowel voor de mobiele als de desktopweergave van uw website een adviesrapport met verbeterpunten en een uitleg hoe je je website zou kunnen verbeteren.

Maximale score in Google PageSpeed Insights

Voor onze klanten met als voorbeeld Holland Trading Group hebben wij de volledige website geoptimaliseerd en wat opvalt is dat wanneer wij met de hulpmiddel van Google, PageSpeed Insights, de website van onze klant testen zien dat Google zichzelf afstraft. Google geeft aan dat de website van onze klant gebruik moet maken van browsercaching. Daar is niks mis mee maar als wij kijken waar de browsercache op toegepast moet worden dan zien we daar de externe script van Google analytics staan. Zo kom je op de productieomgeving van je website nooit op een 100 uit 100 punten.

Voor veel websites is het dus lastig om een 100 uit 100 score te halen uit Google’s PageSpeed Insights. Maar een maximale score behalen is niet het belangrijkste wat er is. Het is helemaal niet erg als je een lagere score hebt maar het is wel belangrijk dat je er bewust van bent dat de score van de website hoog genoeg is en dat deze dus niet beneden de maat is. Naast de Google PageSpeed Insights hulpmiddel zijn er nog veel andere populaire websites om de snelheid van je website te testen. Zo kun je met bijvoorbeeld Pingdom’s ‘page speed’ precies zien welke onderdelen er te lang over doen.

Constante bezigheid

Wij zullen de website van Holland Trading Group in de gaten blijven houden en opnieuw optimaliseren wanneer dit nodig blijkt te zijn. De optimalisatie van een website is een constante bezigheid en daar zijn wij ons bewust van. Wij testen met regelmaat de website van onze klant via Google’s hulpmiddel om er zeker van te zijn dat het maximale uit de website wordt gehaald.

Het resultaat van de optimalisatie

Als wij kijken naar de resultaten van de optimalisatie dan zijn wij daar blij mee. Indien wij ervoor hadden gekozen om Google analytics en een andere dienst waar onze klant gebruik van maakt uit te schakelen voor de website dan was de score gestegen naar de maximale te behalen punten. Echter is Google analytics een must voor een website om alle gegevens van de website goed te analyseren.