Cookiewet veranderd, mag Google Analytics nu wel of niet?

Cookiewet veranderd, mag Google Analytics nu wel of niet?

Op 21 november 2012 is vergaderd met de vaste commissie voor Economische zaken. Op 20 december stelt minister Kamp in een brief aan de Tweede Kamer dat een uitzondering mogelijk moet zijn voor first party analytische cookies.

HC Designs had in het begin al een hoop vraagtekens gezet bij de beruchte cookiewet. De reden waarom (nog) geen cookie functionaliteit is toegepast op www.hcdesigns.nl. Gelukkig lijkt het dat de spreekwoordelijke oogkleppen langzaam worden afgezet.

Met name de praktische toepassing van de cookiewet was en is nog steeds een doorn in het oog voor velen. Het doel van de cookiewet is goed te begrijpen. Bepaalde persoonlijke gegevens zijn gewoon niet nodig voor het correct laten werken van functionaliteiten. Gelukkig zien we ook de juiste reden waarom eerste partij analytische cookies worden gedoogd. Voor het verbeteren van het gebruiksgemak en als nuttige bijdrage voor kwaliteitsbewaking.

Wel analytische cookies maar geen Google Analytics

Let op, het toestaan van eerste partij analytische cookies betekent niet dat Google Analytics gebruikt mag worden volgens de overheid. Er wordt namelijk verondersteld dat de gegevens worden gedeeld met Google. Het is mogelijk met het Google privacy beleid van 27 juli 2012 dat Google gegevens deelt met 100% dochterondernemingen.

Maar Google Analytics plaatst first party cookies en is van alle statistiek pakketten het makkelijkst te anonimiseren door ip-adressen te maskeren en gegevens delen uit te schakelen, ook met Google. Als Google Analytics-gebruiker plaats je zelf cookies, niet Google, dus je bent juridisch volledig eigenaar van de data en niet Google. Voor zover bekend is bij HC Designs, is het niet mogelijk om op basis van de gegevens die Google Analytics verzamelt daadwerkelijk de identiteit van een bezoeker te achterhalen.

De ICT-branche is snel, maar niet zo snel.

Net als bij de gedeeltelijke invoering van de cookiewet op 5 juni 2012 gaat de overheid er vanuit dat dit binnen enkele dagen door de ICT-branche wordt toegepast. Bij de gedeeltelijke invoering van de wet had de branche ook maar 3 dagen om met een oplossing te komen.

Voor zover bekend is gaat de volledige cookiewet van kracht in 2013. Dus webwinkels die Google Analytics gebruiken moeten halsoverkop een eerste partij analytische programma bemachtigen en gebruiken. Laten we ook niet vergeten dat dit tijdens en na de drukke kerstperiode moet gebeuren.

Dus wederom in grote lijnen hetzelfde verhaal. Binnen 10 dagen moet de ICT-branche (internetbedrijven en E-commerce bedrijven) reageren op de wijzigingen in de cookiewet. Terwijl een brief op basis van een vergadering een maand kan duren?

CA, NMa en OPTA wordt ACM

Na het bericht over analytische cookies heeft HC Designs gekeken op de website van OPTA voor verdere informatie en de voorwaarden. De brief naar de Tweede Kamer werd namelijk afgesloten met de volgende zinnen door minister Kamp: “ Ik zal op korte termijn samen met OPTA bekijken hoe de voorwaarden nader moeten worden ingevuld. Op dit moment ligt het het meest in de rede dat OPTA daarna de voorwaarden zal publiceren op haar website.

Het is echter gebleken dat de overheid ook per 1 januari 2013 graag een samenvoeging ziet van de CA (ConsumentenAutoriteit), NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en OPTA (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatieautoriteit) in een zogenaamde Autoriteit Consument & Markt (ACM). De zogeheten Instellingswet die de oprichting van Autoriteit Consument & Markt, mogelijk maakt, moet echter nog behandeld worden in de Eerste Kamer. Deze behandeling staat nu gepland voor 5 februari 2013.

Logischerwijs kan men er vanuit gaan dat deze nieuw op te richten Autoriteit de Cookiewet zou moeten handhaven want de eerder genoemde partijen zullen verdwijnen.

Conclusie

Uit eigen ervaring weet HC Designs dat wanneer een opt-in cookie-functie wordt gebruikt, bezoekers toch niet de moeite nemen om op accepteren te klikken. HC Designs blijft van mening dat de overheid eerst met meer duidelijkheid moet komen en met realistische veranderingen. De tunnelvisie van de overheid verdwijnt langzaam maar er is nog veel wat beter kan.

Het lijkt of de praktische internetkennis bij de overheid nog steeds niet aanwezig is. Tevens na het horen van berichten dat zelfs websites van de overheid de cookiewet niet willen hanteren maakt ook niks duidelijker. Laten we andere onderwerpen als gevolg cookiewet en affiliatebedrijven maar even achterwegen laten.

Ook lijkt het, dat de ICT-branche eerst moet wachten op de nieuw te vormen ACM voor verder duidelijkheid.

Cookiewet geen probleem, maar gelieve realistische streefdata voor implementatie en graag alle duidelijkheid!