Cookiewet en de gevolgen

Cookiewet en de gevolgen

De invoering van de cookiewet heeft niet alleen voor alle website-eigenaren grote gevolgen maar ook voor bezoekers.

Cookie in het kort

Bijna iedere website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die op de computer van de bezoeker worden aangemaakt en opslagen, waarin gegevens bewaard kunnen worden. Deze bestandjes kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om logingegevens op te slaan, maar worden vaak ook gebruikt om het gedrag van de bezoekers bij te houden. Heb je op bijvoorbeeld een keer naar schoenen gezocht via Google, dan zal je met dank aan Google Adwords advertenties krijgen over schoenen, omdat dit opgeslagen is in zo’n cookie. Cookies worden dus op uiteenlopende manieren toegepast en kunnen een website-eigenaar uiteindelijk helpen om de bezoeker van zijn website beter van dienst te kunnen zijn.

De cookiewet

Op veel websites kom je tegenwoordig een melding tegen dat de website cookies opslaat. Dit voldoet echter niet aan de eisen van de cookiewet. In de cookiewet is namelijk opgenomen dat de website een bezoeker expliciet toestemming moet vragen om cookies van derden te mogen plaatsen. Websites die bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken om hun statistieken bij te houden zullen dus geen goede gegevens meer kunnen inwinnen.

De gevolgen van de cookiewet

Uiteindelijk zou de cookiewet dus ook negatieve gevolgen krijgen. Eigenaren van websites kunnen niet meer goed bijhouden hoeveel bezoekers de site trekt, omdat er geen cookies van derden mogen worden geplaatst. Dit betekent dus dat we minder van de bezoeker te weten kunnen komen, omdat we het surfgedrag niet meer op de voet kunnen volgen. Op de lange termijn zou dit ook grotere gevolgen kunnen hebben. Zou een website-eigenaar bijvoorbeeld zijn website willen verkopen, dan kan de waarde van de website niet meer goed bepaald worden, omdat er geen onafhankelijke statistieken worden bijgehouden.

Conclusie

Het komt er dus simpelweg op neer dat de cookiewet het werk van webontwikkelaars en website-eigenaren niet makkelijker maakt. Het is nu moeilijker om erachter te komen wat de bezoeker doet, waardoor je websites moeilijker kan optimaliseren. Zeker voor webshops is dit een groot probleem, omdat webshops geoptimaliseerd worden op de wens van bezoekers. Maar ook voor andere websites is het moeilijker geworden. Hoe houd je nu de bezoekers binnen als je meteen een opt-in moet weergeven? De tijd zal het uiteindelijk moeten leren.

Omdat de OPTA heeft besloten de cookiewet pas vanaf 2013 te gaan handhaven en de cookiewet eigenlijk vrij vaag is, hebben we bij HC Designs besloten hier voorlopig nog niets mee te doen, ondanks dat veel van onze klanten gebruik maken van cookies van derde partijen.