Betaalmethoden via internetkassa’s

Betaalmethoden via internetkassa’s

Een webshop kan uiteraard niet zonder betaalmethoden, behalve als je (alleen) achteraf betalen of acceptgiro wilt aanbieden. Over het algemeen kun je het beste zoveel mogelijk betaalmethoden aanbieden. IDEAL is vanzelfsprekend een betaalmethode die je niet wilt missen in een webshop. Het aanbieden van credit cards (VISA en Mastercard) is niet noodzakelijk maar je vergroot wel jouw doelgroep en komt het tevens betrouwbaarder over. Daarnaast kom je ook steeds vaker Paypal tegen. Met name omdat Paypal al 1-op-1 met banken gekoppeld kan worden. Het is dus niet meer nodig om eerst geld op het Paypal rekeningnummer te storten voordat je hiermee betalingen kunt verrichten. Voor klanten kan het daarom ook aantrekkelijk zijn om met Paypal te betalen in plaats van iDEAL.

Er zijn talloze internetkassa’s of payment service providers (PSP) die betaalmethoden aanbieden voor websites en webshops. Inmiddels hebben wij al een groot aantal betaaloplossingen mogen implementeren voor de webshops.

Hoe werken internetkassa’s?

De meesten werken allemaal volgens een simpele principe: in het winkelwagenproces vult de klant zijn gegevens in en kiest een betaalmethode uit. Vervolgens verstuurt de webshop deze gegevens in combinatie met de ordergegevens naar de PSP. Aan de hand van een authentificatie ID en key wordt er gecontroleerd of de webshop toestemming heeft om de aanvraag in te dienen. Bij goedkeuring wordt de klant van de webshop doorverwezen naar de betaalpagina van de PSP. De betaalpagina van de PSP handelt dan verder alles af.

Internetkassa kiezen

Bij het selecteren van een passende internetkassa spelen meerdere factoren een rol. Eén van de factoren zijn de kosten die hiermee gemoeid zijn:

  • aansluitkosten
  • maandelijkse abonnementskosten
  • transactiekosten
  • kosten voor credit card betalingen

Deze kosten zijn ook afhankelijk van het aantal transacties per maand.

Maar wat ook vooral van belang is:

  • welke betaalmethoden worden er aangeboden?
  • wat zijn de garanties?
  • hoe vaak vinden de uitbetalingen plaats?
  • Kwaliteit van (technische) support

Conclusie

Het kiezen van een geschikte internetkassa is persoonsgebonden; welke factoren wegen zwaarder mee? Vind je het belangrijk om voor de goedkoopste oplossing te kiezen of is goede support ook belangrijker? Hoe wil je uitbetaald krijgen? Heb je overigens al een (goed) draaiend shop met veel transacties dan kun je ook nog eens onderhandelen over de tarieven.