10 tips om Google penalty’s te voorkomen
Een penalty van Google kan een grote invloed hebben op het aantal gebruikers die op jouw website terecht komen via de zoekmachine. Jouw website wordt op dat moment namelijk in een veel lagere ranking geplaatst, of niet meer getoond in de zoekresultaten. De reden waarom Google een penalty toepast op je website wordt meestal niet terug gecommuniceerd. Daarom hebben we 10 tips samengesteld om penalty’s te voorkomen.
Tip 1: Dubbele inhoud
Als Google twee keer dezelfde content tegen komt op de desbetreffende website kun je daar een penalty voor krijgen. Dit komt doordat Google dubbele informatie als onnodig beschouwd. Zorg er dus voor dat jouw website unieke en goed geschreven teksten bevat.
Tip 2: Slechte mobiele websites
Normaal gesproken kan Google een verbinding tussen je mobiele site en desktop website herkennen, tenzij het slecht ontworpen is. Hierdoor kan het zijn dat gebruikers alsnog op de desktop versie terecht komen waardoor je minder bezoekers via mobiele apparaten krijgt. Wij helpen je graag om ervoor te zorgen dat jouw website responsive is en dus mee schaalt op verschillende apparaten.
Tip 3: 404 errors
Google verwacht dat de content op je website juist is, zonder problemen of errors. Als je 404 pagina’s op jouw website hebt weet Google dat je gebruikers niet de informatie krijgen waar ze om gevraagd hebben. Als je de pagina’s niet up-to-date houdt zal Google denken dat je niet om de ervaringen van je gebruikers geeft. Je kunt de 404 pagina’s verwijderen via Google’s Search Console.
Tip 4: Verborgen links
Alle links die op jouw website staan moeten zichtbaar en zinvol zijn voor de gebruikers. De links die verborgen zijn ziet Google als verdachte links. Zorg er dus voor dat er geen links zijn die dezelfde kleur hebben als de achtergrondkleur van je website, ook al is het maar voor één of andere onschuldige reden.
Tip 5: Downtime
Als een website niet meer werkt dan wordt niemand daar vrolijk van, Of dat nou de gebruiker, beheerder of Google is. Als Google je site niet kan vinden wordt hij ook niet gelinkt naar bezoekers omdat ze dan bij een dood einde uitkomen. Dit probleem kan zich voordoen door verschillende problemen, om die problemen vast te stellen kunt u contact met ons opnemen. De downtime van je website kun je laten bijhouden door bijvoorbeeld Pingdom. Maar wanneer je er voor kiest om de website door ons te laten hosten dan houden wij ten alle tijden de server voor jou in de gaten. Wel zo makkelijk.
Tip 6: Een langzame website
Wanneer jouw website erg langzaam is tijdens het laden, worden de gebruikers vaak gefrustreerd, dit kan leiden tot minder bezoekers. Om jouw website sneller te maken kun je een cache plugin gebruiken of je website op een data center in de buurt van jouw gebruikers plaatsen. Naast de genoemde oplossingen zijn er nog veel meer factoren die een rol spelen in de performance van je website. Lees hier onze blog over onze succes in het optimaliseren van een website voor Google PageSpeed Insights.
Tip 7: Spam
De meeste reactie systemen zorgen ervoor dat spam automatisch geblokkeerd wordt, maar soms is het mogelijk dat er alsnog een reactie door de filters heen komt. Houd daarom de reacties op je blogpost goed in de gaten, mocht je daar geen tijd voor hebben kies er dan voor om de optie voor het geven van reacties uit te schakelen.
Heb je een WordPress blog en wil je je beschermen tegen de meeste spam reacties? Dan kun je gebruik maken van de zeer populaire plugin Akismet. De plugin van Akismet heeft API keys nodig om te kunnen functioneren. deze keys zijn gratis voor persoonlijke blogs maar betaald voor zakelijke en commerciële blogs.
Tip 8: Het gebruik van H1 tags
Het correct structureren van de inhoud helpt de SEO score van een website te verbeteren. Het is belangrijk om de inhoud van je H1’s correct in te vullen. Google gebruikt de H1 tags namelijk om te begrijpen waar de pagina over gaat. Door teveel H1 tags te gebruiken kan Google het zien als een poging om jouw bedrijf hoger te ranken in de zoekresultaten van Google.
Tip 9: Overdreven reclame
Advertenties mogen nooit meer aanwezig zijn dan de content van een website, adverteren kan, maar zorg ervoor dat dit een bijzaak blijft. Reclame kan klanten irriteren. Voor een juiste indeling tussen content en reclame hebben wij een oplossing bedacht!
Tip 10: Links in een andere taal
Dit is misschien een beetje oneerlijk, maar wanneer een link in een andere taal dan de hoofdtaal is van de website, denkt Google dat de website in meerdere talen is gemaakt. Omdat de gebruikers meestal een website in 1 taal willen bezoeken haalt Google daarom je ranking omlaag. Wil je toch links van websites in meerdere talen gebruiken, dan kun je de optie voor nofollow toevoegen. Weet je niet hoe dit werkt? Neem dan contact met ons op dan helpen wij jou graag verder.
Conclusie
Als je al een Google penalty hebt dan kun je proberen het probleem op te sporen en op te lossen. In de meeste gevallen stijgt na een tijd de ranking van jouw website weer in Google, mochten er teveel penalty’s zijn dan kun je het beste een nieuwe domeinnaam aanschaffen. Bij het maken van deze beslissing en het oplossen van de problemen willen we je graag adviseren en helpen.